Hvor brukes 9HF stål? Blogg om skjerping


    Bra stål? Stål 9khf herding og herding

    9ХФ, 9Х1Ф

    stålkvalitet

    Type levering

    Smiing – OST 24.013.20–90, OST 24.013.21–85, OST 24.013.04–90. Lange produkter - GOST 5950–2000.

    Massefraksjon elementer, %

    Temperatur kritisk

    poeng, ºС

    Mekaniske egenskaperromtemperatur

    Varmebehandlingsmodus

    Operasjon

    Avkjøling

    GOST 5950–2000

    Ikke definert

    Normalisering

    Ikke definert

    TFC-herding

    TFC-herding

    Normalisering

    Ikke definert

    Normalisering

    Ikke definert

    1 Hardhet på arbeidsruller.

    2 Hardhet på støtteruller.

    3 Hardhet på bandasjer.

    Hensikt. Ramme, bånd, sirkelsager, kniver for kaldskjæring av metall, trimmedyser og stanser for kald avgrading, kjerner og annet (GOST 5950–2000).

    Arbeidsruller og støtteruller med diameter over 800 mm for kaldvalsing av metall (OST 24.013.20–90).

    Arbeidsruller med skinne og bjelker, storseksjons- og trådpressing og seksjonsfreser for varmvalsing av metall, utsatt for intens slitasje og som opererer under forhold med minimal eller moderat støtbelastning (OST 24.013.21–85).

    Arbeidsvalser, støttevalser og dekk av komposittstøtteruller av plate, krympe- og seksjonsfreser for varmvalsing av metall (OST 24.013.04–90).

    utholdenhet,

    Varmebehandling

    Slagfasthet, KCU, J/cm2,

    Varmebehandling

    Teknologiske egenskaper

    Kjøling av smidde produkter

    Type halvfabrikat

    Temperatur

    smiingsintervall, ºС

    fra barrer

    fra blanke

    Snittstørrelse, mm

    Kjøleforhold

    Snittstørrelse, mm

    Kjøleforhold

    Alle størrelser

    Gløding med rekrystallisering,

    to hypotermi, ferie

    På lufta

    Blank

    Sveisbarhet

    Bearbeidbarhet

    Flokkfølsomhet

    Ikke aktuelt for sveisede strukturer.

    I glødet tilstand ved ≤ 255 HB,

    σВ = 690 N/mm2

    K√ = 0,9 (hard legering),

    K√ = 0,6 (høyhastighetsstål)

    Følsom

    Tendens til å temperere sprøhet

    stalmaximum.ru

    Stål 9ХС, beskrivelse av egenskaper og herdemodus, varmebehandling

    Stål 9ХС, beskrivelse av egenskaper og herdemodus, varmebehandling

    Kjemisk oppbygning i % stål 9ХС
    C 0,85 - 0,95
    Si 1,2 - 1,6
    Mn 0,3 - 0,6
    Ni opptil 0,35
    S opptil 0,03
    P opptil 0,03
    Cr 0,95 - 1,25
    Mo opptil 0,2
    W opptil 0,2
    V opptil 0,15
    Ti opptil 0,03
    Cu opptil 0,3
    Fe ~94

    Dekoding av stålkvaliteten 9ХС: det første tallet indikerer at stålet inneholder 0,9% karbon, og bokstavene X og C indikerer at denne karakteren inneholder opptil 1,5% krom og silisium, så det blir klart at dette er legert stål.

    Verktøy laget av stål 9ХС og dets varmebehandling: broasjer er laget av høyhastighetsstål og legeringsstål av klassene Х12М, ХВГ, X, ХГ og 9ХС.

    For å redusere deformasjon blir brosjene vanligvis utsatt for to varmebehandlinger: den første etter foreløpig bearbeiding og den andre etter endelig bearbeiding.

    Hardheten til den skjærende delen av brosjer av legert stål er Rc = 61-64, og den fremre delen av skaftet er Rc = 35-45.

    For alle stålkvaliteter bør følgende regler følges ved varmebehandling av broasjer:

    1. Brosjer må henges opp under alle operasjoner (unntatt retting).

    2. Sluttoppvarming av brosjene utføres i saltbad for små størrelser og i sjaktovner for store. I fravær av slike og ved bruk av horisontale ovner utføres oppvarming på ildfaste støtter, mens brosjene periodisk må roteres rundt sin akse for å sikre jevn oppvarming.

    3. Rett ut brosjene etter bråkjøling og temperering i varm tilstand.

    4. Etter rengjøring bør rettingen gjøres mens den varmes opp med en sveisebrenner til tempereringstemperaturen.

    5. Ved avkjøling under herding, flytt den opphengte brosjen opp og ned.

    Filer. For produksjon av filer brukes også 9ХС-stål, samt karbon-, legerings- og lavkarbonstål med påfølgende karburisering.

    For herding varmes filer i bly- og saltbad og i kammerovner. For å beskytte filtennene mot avkarbonisering brukes spesielle belegg, som påføres den kuttede delen av filen. Disse beleggene inneholder karburerende og bindende stoffer.

    De belagte filene tørkes nær ovnen og forsiktig, for ikke å skade belegget, settes de på et ildfast stativ i ovnen. Ved oppvarming i blybad må du være oppmerksom Spesiell oppmerksomhet for å tørke filene grundig og senke dem sakte ned i badekaret for å unngå at bly spruter ut.

    Beskyttelse mot avkarbonisering ved belegg har en rekke negative aspekter:

    1. Maling av materialene som utgjør belegget og klargjøring av belegget er svært arbeidskrevende operasjoner og krever spesialutstyr (møller, løpere osv.).

    2. Ved uforsiktig håndtering kan belegget delvis smuldre opp og på disse stedene vil filtennene ikke være beskyttet mot avkulling.

    Et mye enklere og garanterende middel mot tannforbrenning er å etse filer i en vandig løsning av syrer.

    Sammensetningen av løsningen etter volum er som følger: svovelsyre (konsentrert) 7%; salpetersyre(konsentrert) 7%; vann 86%.

    Filene etses i løsningen i 10-15 minutter, tørkes deretter nær ovnen og varmes opp for herding. Ved oppvarming bør du overholde den nedre temperaturgrensen.

    Filer av legert stål varmes opp i olje; karburert fra karbonstål - i vann (til de er helt avkjølt), og filer laget av høykarbonstål avkjøles i vann til 140-180 °, etterfulgt av varm retting og avkjøling i luft. Filer ved en temperatur på 140-180° rettes godt ut med en trehammer eller i en spesiell enhet. I tillegg reduserer langsom nedkjøling av filer fra en temperatur på 140-180° muligheten for sprekker.

    Kun den avkuttede delen skal avkjøles i vann, og skaftet skal bløtlegges etter mørket, slik at det ikke blir stivnet.

    Filer med asymmetrisk form bør bøyes før herding i motsatt retning av den der konkavitet dannes, for eksempel bøyes en halvsirkelformet fil før herding mot en flat kant. Sementerte filer er enkle å rette når de er kalde. Filene tempereres ikke, men rengjøres umiddelbart etter herding.

    I fabrikker som har riktig utstyr, renses filer ved hjelp av sandblåsemaskiner. I fabrikker hvor det ikke er spesialutstyr, utføres rengjøring ved etsing i en svak løsning av svovelsyre, etterfulgt av børsting med stålbørster. Etter etsning vaskes filene i rennende vann, tørkes og smøres med mineralolje, emulsol osv. for å beskytte dem mot rust.

    Vi kan anbefale følgende metode for å beskytte filer mot rust: revet kalk, som en liten mengde sot er blandet med, oppløses i bensin, og med hyppig omrøring av løsningen dyppes filene i den. Når den er tørket, fordamper bensinen raskt og et lag med lys grå maling blir liggende igjen på filene.

    Hvis filskaftet viser seg å være hardt, tempereres det etter rengjøring i et blybad til en hardhet som ikke er høyere enn Rc = 35.

    Testing av filer for tannskarphet utføres på følgende måte: en stålplate med en hardhet på minst Rc = 54 føres flatt over filen i retning fra nese til skaft. Posten skal feste seg til filen og ha riper. Filen skal ikke vise tegn til hakking eller bulker i tennene.

    Hver fil bør kontrolleres for hardhet med en stålplate under retting eller fjerning fra vannet. Med denne kontrollmetoden oppdages defekter helt i begynnelsen av deres utseende. Tilstedeværelsen av sprekker bestemmes ved å slå filen på en ambolt eller metallplate. Hvis det er sprekker, lager filen en matt lyd.

    Hvis i en rekke filer, spesielt personlige, etter herding den ene siden viser seg å være myk og den andre hard, bør årsaken til defekten søkes i den høye hardheten til foringen som filen er kuttet på, siden tennene bli sløv ved hakk.

    For produksjon av skall- og endefreser og spiralbor brukes stål 85ХФ, 65Х, 6ХВ2С, ХГ, ХВ5, 9ХС, У8А og У10А.

    Oppvarming av endefreser og bor for herding gjøres best i saltbad, og i fravær av dem, i kammerovner.

    Skallkuttere herdes fullstendig, mens i endefreser og spiralbor kun den arbeidende delen herdes. Haledelen utsettes ikke for herding. Verktøy er herdet fra karbonstål ved en temperatur på 220-260°, og fra legert stål ved en temperatur på 240-280°. Ha i ovnen i 20-60 minutter. Nødvendig hardhet Rc = 56-58. Bor, hvis skjærende deler er slipt med en fil, frigjøres ved en temperatur på 320-360°. Nødvendig hardhet Rc = 45-50.

    Korte betegnelser:
    σв ε
    σ0,05 - elastisk grense, MPa
    σ0,2 σben
    δ5,δ4,δ10 σ-1
    σco.05 og σco. J-1
    ν - relativ forskyvning, % n
    R og ρ
    ψ - relativ innsnevring, % E
    KCU og KCV T
    sT l og λ
    HB - Brinell hardhet C
    H.V. - Vickers hardhet pn og r - tetthet kg/m3
    HRСе EN
    HRB σtТ
    HSD - Shore hardhet G

    www.artwood.ru

    Bra stål?

    46-rossi-46 12-06-2013 21:18

    Hilsen alle sammen! Fortell meg at det vil bli laget en vanlig kniv av en slik sag?

    Nice 06/12/2013 21:33 sitat: normal kniv, hva mener du? djdfy29 06/12/2013 21:39

    kanskje kameraten tenker på en katana?

    Deman 06/12/2013 21:39

    Jeg har laget den av noe lignende. Eieren av kniven liker den. Jeg har blandede inntrykk. Den ruster og mattes raskere enn du forventer. (Jeg gjorde ikke kjemisk oksidasjon, men forgjeves). Men på plussiden, selv en kjedelig en (den kutter praktisk talt ikke kontorpapir) tygger tre som en sjarm. Det er bare min mening basert på erfaring, ikke noe mer.

    teppo 12-06-2013 21:46

    Jeg laget en av en slik sag på en gang. Litt myk.

    nik ol 12-06-2013 21:54

    Mest sannsynlig 9хф eller 6хф.

    Udod 12.06.2013 22:19

    Må varmes opp igjen. Alle trebearbeidingsverktøy varmes ikke opp for hardt, men stålet er bra.

    kirsan_kaifat 12-06-2013 22:33

    9хф med en høy sannsynlighet på 45-49 HRC

    teppo 06/12/2013 22:46 sitat: Det er nødvendig å varme opp.Disse lerretene er tynne, gjenoppvarming er ikke særlig praktisk. Kanskje korte kiler.46-rossi-46 13.06.2013 05:39

    Takk alle sammen!

    Va-78 06/13/2013 10:36sitat: blir det laget en vanlig kniv av en slik sag? Vi gir blandingen tynnere og vinkelen litt større. Og alt fungerer fint. Jeg er ikke enig i mykheten - jeg elsker den typen kniver som lar meg forme RK med en fløyelsfil og avslutte den med en tynn stein. Med riktig honing er det OK - til og med finske, til og med kjøkken. Shyr3000 13/06/2013 12:24

    Hvis du ringer meg, skal jeg kaste inn mine 5 kopek: på bildet - en sag for en rammesag, var hardheten og stålet her allerede angitt over 9ХФ, 45-49 HRC. Vel, nå hovedbakholdet: denne sagen har allerede fungert ganske mye, den har vært utgitt lenge, så klem den ut med 45 enheter vil være veldig vanskelig.... bare for å herde igjen, og dette er å danse med tamburiner. Jeg har laget 4 kniver av slike en sag, ingen av dem er engang egnet til å skrelle poteter.

    TEMA Minsk 13.06.2013 12:37

    Jeg bar denne sagen for en hardhetstester. Viste 44 enheter, og ikke en eneste flere. Jeg har laget en machete av det. Men egentlig, fyren har ikke vært i stand til å hente den på tre måneder nå, så det er ikke noe svar ennå. Og en venn laget et par kniver av en slik sag, og samtidig kuttet han kuttene med en fil. For eksempel forstår jeg ikke en slik mykhet for en kniv ...

    steppehunter 13.06.2013 13:45

    Er det ikke tilfeldigvis sementert? (da er det fornuftig å skjerpe på den ene siden for å jobbe med karbonlaget)

    vlad27k 13-06-2013 14:16

    soneherding vil redde faren til russisk demokrati, det er ikke nødvendig å sementere, sammensetningen av stålet er normal

    Shyr3000 13-06-2013 14:17sitat:Opprinnelig postet av steppehunter:er det tilfeldigvis ikke sementert? hvorfor i helvete er disse dansene??? hvis det er mulig å utføre sementering, så er det mulig å utføre herding... og 9HF varmer normalt opp 13.06.2013 17:25

    Kanskje U7A eller 6FKh, stålet er ikke veldig bra, og stoffet er tynt, etter bildet å dømme.

    Nikolaich72 13-06-2013 17:51sitat:Opprinnelig postet av nik ol:mest sannsynlig 9хф eller 6хф.Innlegg nummer 6.http://guns.allzip.org/topic/97/1162007.htmlsitat:Opprinnelig postet av Shyrsaw3000 Denne har allerede jobbet en del arbeid og har blitt utgitt ganske mye, så det vil være veldig vanskelig å presse til og med 45 enheter ut av den... bare for å herde igjen. Jeg tente et par av disse for meg selv Til Damaskus Når jeg er ferdig med smia Nikolaich72 14/06/2013 05:51

    Hvis du ikke har noe imot, kan jeg sette inn et av bildene dine i emnet mitt? Jeg tok ikke et bilde av sagene mine med en gang, men nå er alle kuttet opp.

    46-rossi-46 06/14/2013 06:32sitat:Opprinnelig postet av Nikolaich72:Hvis du ikke har noe imot, kan jeg sette inn et av bildene dine i emnet mitt? Jeg tok ikke et bilde av sagene mine med en gang, men nå er de alle kuttet. Selvfølgelig, vær så snill Big Bro 14/06/2013 11:54

    Stålet er bra, men det må varmes opp igjen, det kan brukes til å lage vedkuttere.

    steppehunter 18.06.2013 22:29

    Jeg mente at det i utgangspunktet kunne sementeres.

    sergrussian 27-02-2014 21:08

    Jeg lagde kniver av akkurat samme sag. Generelt utmerket for kapping av tre, lett å redigere og skjerpe. Akkurat passe for en vanlig husholdningskniv. Har ikke herdet det, behandlet det ikke med noe. Men de ruster bare på veien og krever lite vedlikehold.

    IS90 27.02.2014 21:23

    hva er tykkelsen?

    alex-wolff 27-02-2014 21:28

    folk gjør.

    fazadmitrij 27.02.2014 21:33

    Jeg laget kniver av en slik sag, jeg gjorde kun soneherding, du må bare varme den forsiktig til den får kirsebærfarge og den vil garantert sprekke i olje i vann

    roman1724 27.02.2014 22:39

    God tid. Jeg har laget den av en slik sag også. Ble ikke varme. Knivene fungerer fint og er enkle å redigere. De bare ruster. Vi må passe på

    amsis 27.02.2014 23:43

    Det er lignende sager med loddede tenner, de er så myke og tynne, men metallet der er ikke så flott. Noen kan forstyrre dem, hardheten der er liten, men på bildene så de tømmerstokker i mer enn én sesong, så metall - derfor... IMHO

    Big Bro 02/28/2014 06:23quote: Jeg lagde kniver av en slik sag, jeg gjorde kun soneherding, du må bare varme den forsiktig, et sted til kirsebærfarge og den vil garantert sprekke i olje i vann. oppvarmet til 780 i henhold til oppslagsverk, dvs. dette er sant. I olje er hardheten god. Kuttet på dette stålet virker såpeaktig for meg.

    guns.allzip.org

    5.8. Blokkerings- og tempereringsmoduser

    Hardhet skjæreverktøy for tre arbeid med høye skjærehastigheter bør ikke være lavere enn HRCе 58,7...59. For å oppnå en slik hardhet er det utviklet moduser for herding og herding av treskjæreverktøy (tabell 9).

    Tabell 9

    Varmebehandlingsmoduser for treskjæreverktøy

    Stålherding

    Verktøy

    rature å-

    oppvarming, °C

    miljø,

    Rammesager:

    separert tann

    flatet tann

    Sirkelsager

    Båndsager:

    ribbein

    snekring

    Høvlekniver

    Freser

    spiral

    skru

    Hule meisler

    Fresekjeder

    Dreieklippere

    Verktøy

    studfiles.net

    Stål 95Х18, beskrivelse av egenskaper og herdemodus, varmebehandling

    Korte betegnelser:
    σв - midlertidig strekkfasthet (strekkfasthet), MPa ε - relativ setning ved tilsynekomsten av den første sprekken, %
    σ0,05 - elastisk grense, MPa - ultimat torsjonsstyrke, maksimal skjærspenning, MPa
    σ0,2 - betinget flytegrense, MPa σben - ultimat bøyestyrke, MPa
    δ5,δ4,δ10 - relativ forlengelse etter ruptur, % σ-1 - utholdenhetsgrense under bøyetest med en symmetrisk belastningssyklus, MPa
    σco.05 og σco. - trykkflytegrense, MPa J-1 - utholdenhetsgrense under torsjonstest med en symmetrisk belastningssyklus, MPa
    ν - relativ forskyvning, % n - antall lastesykluser
    - kortsiktig styrkegrense, MPa R og ρ - elektrisk resistivitet, Ohm m
    ψ - relativ innsnevring, % E - normal elastisitetsmodul, GPa
    KCU og KCV - slagstyrke, bestemt på en prøve med konsentratorer av henholdsvis typene U og V, J/cm2 T - temperatur som egenskaper ble oppnådd ved, grader
    sT - proporsjonalitetsgrense (flytegrense for permanent deformasjon), MPa l og λ - varmeledningskoeffisient (materialets varmekapasitet), W/(m °C)
    HB - Brinell hardhet C - spesifikk varme materiale (område 20o - T), [J/(kg grader)]
    H.V. - Vickers hardhet pn og r - tetthet kg/m3
    HRСе - Rockwell hardhet, skala C EN - koeffisient for termisk (lineær) utvidelse (område 20o - T), 1/°С
    HRB - Rockwell hardhet, skala B σtТ - langtidsstyrkegrense, MPa
    HSD - Shore hardhet G - elastisitetsmodul under torsjonsskjæring, GPa

27. mai 2019

25. mai 2019

P.S. Faktisk holdt ikke Skjerpingsbloggen seg unna denne begivenheten...

22. mai 2019

20. mai 2019

17. mai 2019

15. mai 2019


St. George-båndet har ingenting å gjøre med det sovjetiske folkets seier over de nazi-tyske inntrengerne, ingenting å gjøre med utmerkelsene til USSR og soldatene fra Den røde hær, fordi det var knyttet til St. George, som offisielt ble tildelt i det russiske imperiet (denne prisen har blitt gjenopplivet i dag i den russiske føderasjonen). De sier at du ikke kan forstå Russland med tankene dine. Jeg setter pris på og respekterer ønsket til innbyggerne i det moderne Russland om å hedre minnet til de som falt på slagmarken, å uttrykke respekt for veteraner og takknemlighet til menneskene som ga alt for fronten, men jeg forstår ikke bruken av St. George Ribbon for dette, som har en veldig tvilsom historie under krigen, et symbol på seier der det er de prøver å tvinge det på oss.

Jo lenger fra krigen, jo flere løgner, fabler og forvrengninger av hukommelsen. Jo lenger unna krigen, jo mer ønsker de å krangle folkene i de landene som sammen oppnådde seier. Jo lenger vi kommer fra krigen, jo mer prøver de å fortelle oss at det ikke er sannheten som er viktig, men dens tolkning...


Millioner uskyldige ofre fascismen er ikke glemt. De er i menneskehetens minne for alltid. La oss hedre minnet om de falne med et minutts stillhet. OG snille ord takknemlighet for livene vi har fått...

Opprettet 05.08.14, sist oppdatert 05.01.18

Kilder: argumentua.com, rkrp-rpk.ru, Wikipedia, Google, george-orden

1. mai 2019




Opprettet 10.10.14, sist oppdatert 05.01.19

P.S. Tilbakemeldinger, kommentarer, meninger, råd mottas med takk. Kritikk som ikke støttes av en konstruktiv mening anses som et forsøk på å trekke forfatteren inn i en unødvendig tvist og vil bli slettet... Brunette:
– Og mannen min sendte meg til Institute for Noble Maidens, og der lærte de meg å si «prelesno» i stedet for «ikke kjør meg bort».

Brunettens bønn:
Herre, jeg ber deg, gi meg
Visdom til å forstå en mann.
Elsker å tilgi ham, og tålmodighet for humøret hans.
Fordi, Herre, hvis jeg ber om styrke...
Jeg skal bare slå ham i hjel!

En trafikkpoliti stopper en brunette, farget blondine, i en veldig fin bil, i håp om å tjene mer enn vanlig, og spør diplomatisk:
– Hvorfor tror du jeg står her?
Brunetten, farget blond, svarer uten å nøle:
– Jeg tror at på skolen er du ikke det på best mulig måte gjorde det de burde ha gjort...

Kunngjøring:
"Brunette, 90-60-90, høyde 175 cm, lengde på innerlår - 56 cm, skulderomkrets - 114 cm, avstand mellom øynene - 2 cm, hårlengde - 34 cm. SELGER RULETT."

Blondinen spør brunetten:
– Har du et privatliv?
- Ikke spør! Starter med "P" og slutter med "C".
-Har du en prins?!

Brunetter er smarte, de er i stand til å gjøre karriere og tjene en leilighet og en bil. Og blondiner er dumme, så de gir dem bare som gaver.
***

Jeg står i kø på apoteket. Foran meg er en pen jente, brunette.
En skallet bestefar brukte en halvtime på å studere emballasjen til noe medisin,
Til slutt bestemmer han seg for å kjøpe den. Alle puster lettet ut. Kø
brunetter. Hun gir farmasøyten et forhåndstilberedt pengebeløp og
så engstelig, med lav stemme, sier han: «Vær så snill, gi meg emballasjen.»
kondomer og Pentalgin mot hodepine. Og etter en pause legger han til:
- Så, hva gjør vi? Jeg vil ikke, men jeg må.

En blondine, en brunette og en rødhåret går i 3. klasse. Hvem har større bryster?
- Blondinen sin. Hun er 18.

Så hva slags arbeid har egentlig rett til å bli kalt profesjonell, og hva slags amatørarbeid?

For å forstå dette problemet, må vi ta i betraktning at profesjonelt arbeid vanligvis kalles arbeid utført av en person for hvem det er et yrke og det viktigste middelet for å tjene penger. Mens aktiviteten til en person for hvem det er en interessant og favoritthobby på fritiden og ikke et middel til å tjene penger i et annet yrke, kalles vanligvis amatør.

Yrke (fra latin professio) - type arbeidsaktivitet personen som eier komplekset spesiell kunnskap og praktiske ferdigheter oppnådd gjennom spesialisert utdanning, opplæring eller erfaring som gjør det mulig å utføre arbeid i en bestemt produksjonslinje mot direkte og spesifisert kompensasjon. Vanligvis kilden til hans eksistens. (Wikipedia)
Hvis du prøver å koble ord profesjonell Og profesjonalitet med et yrke er det også her en direkte sammenheng – et yrke betyr arbeid med formål å skaffe inntekt og levebrød.

Så hvis du er fotograf av yrke (for eksempel), så avhenger inntektene dine, og dermed familiens velvære, direkte av kvaliteten og volumet på tjenestene som tilbys, så du er interessert i å støtte og forbedre nivået på dine ferdigheter og din kundebase.

Det er yrket som lar deg hele tiden engasjere deg i arbeidet ditt, daglig praktisere gamle og tilegne deg nye ferdigheter og erfaring. Selvfølgelig spiller det materielle insentivet også en viktig rolle her, noe som tvinger deg til å påta deg noen ganger utakknemlig arbeid.

Ikke alltid og ikke alles yrke faller sammen med det de elsker, men hvis dette skjer, legger personen sin sjel i arbeidet sitt. Kanskje kan dette kalles et lite mirakel. Men merkelig nok skjer mirakler også i vår tid. En profesjonell er uansett en person som tjener penger gjennom yrket sitt. Hvis yrket ditt er fotograf og du jobber som fotograf, anses bildene dine som profesjonelle, men hvis du er bilmekaniker av yrke, vil bildene dine være amatører.

Professional (fra engelske profes) er en representant for et yrke eller enhver person som tjener til livets opphold ved en spesifikk profesjonell aktivitet. Etymologi definerer også en profesjonell som en person av et bestemt yrke som har et rykte som en pålitelig arbeider. (Wikipedia)
Men hver person har en personlig hobby som han elsker, som han bruker fritiden sin til og investerer pengene sine i. Men som ikke påvirker inntjeningen hans fra hovedyrket.

Gradvis, ved å bruke fritiden sin til favoritthobbyen sin, tilegner en person seg selv ny kunnskap og erfaring, som kan sammenlignes med eller høyere enn nivået til en profesjonell som arbeider i et felt som ligner på hobbyen hans.

En slik person vil fortsatt forbli en amatør fordi for ham er det bare favoritt hobby, som okkuperte det fri fra profesjonell aktivitet tid. Men hvis en amatør i sin hobby kan oppnå høy level dyktighet og ny inntekt vil bli viktigere for ham enn hovedjobben, da kan han bli profesjonell ved å lage favoritt hobby med sitt nye yrke.

En amatør (fra fransk amatør) er en person som er engasjert i en bestemt aktivitet, trening eller forskning, uavhengig av inntektskilden hans. Dette er med andre ord en person som har tilstrekkelige midler og fritidå være interessert i ethvert emne uten å bruke amatørkunnskapene og ferdighetene dine til å leve av det. (Wikipedia)
Ovenfor nevnte jeg økonomiske insentiver. Hvis det for profesjonelle kommer først, så er det for en amatør kjærlighet som motiverer ham til å gjøre det han gjør.

Hvis en profesjonell i sitt arbeid ofte er begrenset i tid og valg, så har en amatør som brenner for arbeidet sitt i større grad frihet, velger kun det som er interessant for ham, og takk inkl. og i kreative (og ikke bare) øyeblikk kan han noen ganger nå større høyder enn en profesjonell.

Mest sannsynlig, for hans aktiviteter, vil en amatør trenge godt humør, mens for en profesjonell er det det materielle insentivet som vil tvinge ham til å jobbe på en ryddig og systematisk måte, å se etter en tilnærming til hver klient og studere hans behov, fordype seg i alle nyansene, beregne tidsfrister for å fullføre en oppgave, til og med å planlegge en annen ferie familien din osv...

Jeg besøker ofte tekniske fora, der det er en diskusjon ikke bare om et utført arbeid, men også om dets tekniske aspekter. Og jeg la merke til for lenge siden at ordene "profesjonelt" og "profesjonelt arbeid" finnes veldig ofte, mens jeg ikke kan huske bruken av ord som "amatør" og "amatørarbeid".

Kanskje det er en psykologisk faktor her, når en person, som egentlig er amatør i en eller annen aktivitet, ikke kan kalle seg det? Eller er disse sakene banale fordommer med en falsk, uten noen refleksjon, dom over sakens essens?

Akkurat nå har jeg ikke svar på disse spørsmålene. Kanskje neste gang jeg kommer tilbake til denne samtalen, vil jeg ha noe å skrive om disse problemene.

Lykke til alle sammen og ha en fin dag!

ZAT(Dnepr, Ukraina)

Hyggelig 12-06-2013 21:33

sitat: vanlig kniv

I form av?

djdfy29 12-06-2013 21:39

kanskje kameraten tenker på en katana?

Deman 12-06-2013 21:39

Jeg har laget den av noe lignende. Eieren av kniven liker den. Jeg har blandede inntrykk. Den ruster og mattes raskere enn du forventer. (Jeg gjorde ikke kjemisk oksidasjon, men forgjeves). Men på plussiden, selv en kjedelig en (den kutter praktisk talt ikke kontorpapir) tygger tre som en sjarm.
Det er bare min mening basert på erfaring, ikke noe mer.

teppo 12-06-2013 21:46

Jeg laget en av en slik sag på en gang. Litt myk.

nik ol 12-06-2013 21:54

Mest sannsynlig 9хф eller 6хф.

Udod 12-06-2013 22:19

Må varmes opp igjen. Alle trebearbeidingsverktøy varmes ikke opp for hardt, men stålet er bra.

kirsan_kaifat 12-06-2013 22:33

9хф med en høy sannsynlighet på 45-49 HRC

teppo 12-06-2013 22:46

sitat: Må varmes opp igjen.

Disse lerretene er tynne og det er ikke veldig praktisk å varme dem opp igjen. Bare korte kiler.

46-rossi-46 13-06-2013 05:39

Takk alle sammen!

Va-78 13-06-2013 10:36

sitat: Vil en vanlig kniv bli laget av en sag som denne?

Ja. Vi gir blandingen tynnere og vinkelen litt større. Og alt fungerer fint.
Jeg er ikke enig i mykheten - jeg elsker den typen kniver som lar meg forme RK med en fløyelsfil og avslutte den med en tynn stein. Med riktig honing er det OK - til og med finske, til og med kjøkken.

Shyr3000 13-06-2013 12:24

Hvis du ringer meg, legger jeg inn 5 øre:
på bildet - en sag for en rammesag, hardhet og stål var allerede indikert over 9ХФ, 45-49 HRC.
Vel, nå hovedbakholdet: denne sagen har allerede fungert ganske mye, og har vært brukt opp en stund, så det vil være veldig vanskelig å presse til og med 45 enheter ut av den... bare for å herde igjen, og dette er dans med tamburiner.
Jeg har laget 4 kniver av denne sagen, ingen av dem egner seg engang til å skrelle poteter.

TEMA Minsk 13-06-2013 12:37

Jeg bar denne sagen for en hardhetstester. Viste 44 enheter, og ikke en eneste flere.
Jeg har laget en machete av det. Men egentlig, fyren har ikke vært i stand til å hente den på tre måneder nå, så det er ikke noe svar ennå.
Og en venn laget et par kniver av en slik sag, og samtidig kuttet han kuttene med en fil. For eksempel forstår jeg ikke en slik mykhet for en kniv ...

steppejeger 13-06-2013 13:45

Er det ikke tilfeldigvis sementert? (da er det fornuftig å skjerpe på den ene siden for å jobbe med karbonlaget)

vlad27k 13-06-2013 14:16

soneherding vil redde faren til russisk demokrati, det er ikke nødvendig å sementere, sammensetningen av stålet er normal

Shyr3000 13-06-2013 14:17

sitat: Opprinnelig skrevet av steppehunter:

Er det ikke tilfeldigvis sementert?


hvorfor i helvete er disse dansene??? hvis det er mulig å utføre sementering, så er det mulig å utføre herding... og 9HF varmer normalt opp

Ulman@Serjan 13-06-2013 17:25

Kanskje U7A eller 6FKh, stålet er ikke veldig bra, og stoffet er tynt, etter bildet å dømme.

Nikolaich72 13-06-2013 17:51

sitat: Opprinnelig postet av nik ol:

Mest sannsynlig 9хф eller 6хф.


Post nummer 6.

sitat: Opprinnelig postet av Shyr3000:

Denne sagen har allerede fungert en del, og har vært brukt opp en stund, så det vil være veldig vanskelig å presse til og med 45 enheter ut av den.... bare for å herde igjen


Jeg tente et par av disse for meg selv, til Damaskus, når jeg er ferdig med å bygge smia

Nikolaich72 14-06-2013 05:51

46-rossi-46 14-06-2013 06:32

sitat: Opprinnelig postet av Nikolaich72:

Hvis du ikke har noe imot, kan jeg sette inn et av bildene dine i emnet mitt? Jeg tok ikke et bilde av sagene mine med en gang, men nå er alle kuttet opp.


Selvfølgelig, vær så snill.

Storebror 14-06-2013 11:54

Stålet er bra, men det må varmes opp igjen, det kan brukes til å lage vedkuttere.

steppejeger 18-06-2013 22:29

Jeg mente at det i utgangspunktet kunne sementeres.

sergrussian 27-02-2014 21:08

Jeg lagde kniver av akkurat samme sag. Generelt utmerket for kapping av tre, lett å redigere og skjerpe. Akkurat passe for en vanlig husholdningskniv. Har ikke herdet det, behandlet det ikke med noe. Men de ruster bare på veien og krever lite vedlikehold. Storebror 28-02-2014 06:23

sitat: Jeg lagde kniver av en slik sag, jeg gjorde kun soneherding, du må bare varme den forsiktig, et sted til den får kirsebærfarge og den vil garantert sprekke i olje i vann

Hun lyser med 780 ifølge oppslagsverk, d.v.s. dette er sant. I olje er hardheten god. Kuttet på dette stålet virker såpeaktig for meg.

Hvorfor ble Russland forelsket i macheter, khukri, parangs eller bolos? Tross alt, i Rus' var det et veldig bra, på ingen måte dårligere enn skjærende og piercing egged våpen - kløven. Og som en type cutlasses - korte og lette bredsverd. Hvordan lage en klyve?

Cleaver - Broadsword er ikke bare utmerket bladet våpen, men en fullverdig assistent i enhver kampanje - han er skarp som en barberhøvel og sterk som kort sverd, pålitelig og holdbar hvis laget av riktig stål, for eksempel sovjetisk herdet 9HF.

Behovet for et klyve-bredsverd for en overlevende-autonom taiga-beboer er åpenbart, så det er unødvendig å liste opp bruksområdene. Separat kan det bemerkes at bredsverdet som presenteres i videoen ikke er et våpen med blader, i henhold til lovgivningen i Den russiske føderasjonen for en egen funksjon - dets "åk" fra bladets akse er høyere enn 15 mm. Skjerpende testing i felt avslørte alt unike egenskaper stål som bredsverdet er laget av.

Sovjetisk stålkvalitet 9HF er verdig spesiell vurdering.

Moderne stål av dette merket kan ikke sammenlignes med stål sovjetisk periode. Siden 9HF-stål ble brukt til å kutte andre stål, var dets livskvalitet enestående i den sovjetiske perioden. Den ble ikke bare brukt til å kutte andre stål. Ja, 9KF stål kunne ikke sveises. Men kvaliteten, temperaturen og plastiske egenskapene til dette stålet gjorde det til et optimalt valg for bruk på sagbruk under hogst. Hvorfor?

En detalj er viktig her. Nemlig utformingen av sagbruk, som førte til at det ikke var noen til bruk i dem det beste stålet enn 9HF stål.
Så utformingen av R-63-sagbruket var spesifikk (det forblir slik til i dag))), kompleks, tidløs, men ikke veldig lett å vedlikeholde. Hvis en av kuttesagene brøt sammen, var det nødvendig å rekonfigurere hele sagskalaen igjen, noe som førte til nedetid på sagbruket, og gitt at loggingen i USSR hovedsakelig ble utført av fanger i sonene, hjalp ikke slik nedetid. karrierevekst sjefene hennes. Og det var problematisk å levere nye sagblad til villmarka.

I denne forbindelse er det et interessant faktum: noen steder ble R-63 paradoksalt nok stilt inn av fangemusikere. 9xf-bladene var alle av industrikvalitet, grepet i rammen var det samme, men spenningsgapet hadde et lite spill. I følge GOST viste alt seg fint, og levetiden til lerretene var veldig anstendig. Men likevel, noen ganger skjedde hendelser på grunn av ufullkommenheten til den menneskelige ånden til sagsettet. Så fangene, som ikke har muligheten til å slipe stålblader med høy kvalitet, mottar dem raskt fra produksjonsanlegg, til tross for at planen måtte OVERTREDES, kom på ideen om å bruke blader laget av 9HF stål, som holder en kant perfekt og er utrolig fleksibelt og slitesterkt, og for grep sett inn barberhøvler som lar deg tune rammen med en slags stemmegaffel: de oppnådde samme lyd av sagbladene i rammen, rammen ble startet , levetiden til gjengene var enorm - alle bladene ble strammet likt - det var ingen overbelastning av spenning på noen blader, og mangel på det på andre. Levetiden til 9HF stål på tre er enorm.


R-63 sagbruk ble en saga blott så snart de berømte sovjetproduserte 9HF-bladene sluttet å produseres. Moderne, erklært som sager laget av 9HF, har ikke nesten de samme egenskapene som det gamle stålet: deres sammensetning er ikke den samme, herdingen er ikke den samme, og følgelig er ikke egenskapene de samme. I noen landsbyer og forlatte sagbruk har bestefedre fortsatt enten hele lerreter eller fragmenter av sovjetlagde lerreter.
Håndverkere, som kjenner de fantastiske egenskapene til det stålet, samler dem så godt de kan og hvor de kan - i landsbyer og forlatte områder. Her er dens egenskaper:

Denne typen 9HF-stål fra den sovjetiske perioden kan anbefales til enhver autonom taiga-arbeider for å lage en klyve eller kniv, siden den med fantastisk fleksibilitet har utrolig hardhet, holder skarpheten av skjærekanten i opptil seks måneder (med mindre selvfølgelig, du kutter steiner og sand) og mister ikke egenskapene sine under forholdene lave temperaturer Subpolar region, Fjerne Nord, Sibir og Fjernøsten.