Упражнение на кондишен. Условные предложения в английском языке

Определительные придаточные предложения в английском языке (Relative clauses)

Что это такое и как этим пользоваться?

Relative clause - или на русском определительное придаточное предложение, - это часть сложного предложения, которое зависит от главного. Оно обычно соединяет два маленьких предложения в одно или просто добавляет новую интересную информацию, чтобы вам было понятнее, давайте посмотрим пример.

I have a mother who works as a doctor. - У меня есть мама, которая работает врачом.

I missed the bus that was going to take me to church. - Я пропустила автобус, который должен был отвезти меня в церковь.

Defining relative clauses (Ограничительные определения)

Defining relative clauses дают важную информацию о

Сравните:

1. My sister, who lives in London, is coming to Paris.

2. My sister who lives in London is coming to Paris.

В первом предложении, придаточное предложение who lives in London - это non-defining relative clause. Это придаточное предложение сообщает дополнительную информацию: у меня есть только одна сестра и она живет в Лондоне. Если опустить информацию о том, где живет моя сестра, все равно будет понятно, что мы хотим сказать.

Второе предложение - это defining relative clause: у меня есть несколько сестер, и в данный момент я говорю о сестре, которая живет в Лондоне.

В defining relative clauses мы можем опустить слово-связку

I"ve eaten the pasta (which) I made yesterday.

Ограничительные придаточные предложения при письме не выделяются запятыми.

Non-defining relative clauses (Распространительные предложения)

Non-defining relative дают дополнительную информацию о подлежащем. Придаточное предложение в этом случае выделяется с двух сторон запятыми.

That project, which I started years ago, still isn"t finished.

Упражнения.

1 .

1. That is the shop ____ was awarded as the best shop in the city. 2. The girl ____ brother go with me to the gym is a good singer. 3. The man ____ broke into our house was caught in two days. 4. She visits her grandmother ____ lives in countryside every summer. 5. She was wearing a dress ___ looked like princess’. 6. The bookshelf ____ we bought last week has broken down. 7. The man ___ was sitting on the bench turned around and saw his granddaughter. 8. A woman ____ son was crying paid no attention to him. 9. The woman ____ car had broken down on her way home spend 3 hours waiting for help. 10. My best friend ____ I have known for years will never let me down. 11. He didn’t follow the instructions ____ he was given, so he failed to pass the test. 12. The girl ___ lived next door was very shy and couldn’t say a word to protect herself at school. 13. I need to buy a laptop ____ can work up to 5 hours without a charger. 14. My father ___ is a doctor has no idea how to repair a car. 15. The photo ____ is placed on the mantel was taken at the picnic two years ago.

2. Поставьте подходящее относительное местоимение who, which, that, when, why, where или whose.

    His sister, … name is Lara, works at the library.

    Her last film, … I couldn’t understand at all, was a great success.

    Give him something … will take away the pain.

    I work in the town … my son lives.

    We’ll show you the poem … changed my life.

    Doctors, … claim money, are shameless.

    Is there a shop near here … sells milk?

    That’s the main reason … I came to you.

    I’ll never forget my childhood … I was so happy.

    People … live in flats shouldn’t have animals.

    The car … he bought last month is fantastic.

    This is the most beautiful waterfall … we have ever seen!

3. Соедините предложения, используя придаточные предложения.

Н-р: My dad works in a factory. It makes parts for computers. (Мой отец работает на фабрике. Она производит детали для компьютеров.) – The factory … makes parts for computers. – The factory where my dad works makes parts for computers. (Фабрика, на которой работает мой отец, производит детали для компьютеров.)

    There is a bakery near my house. It sells wonderful pies. – The bakery … sells wonderful pies.

    They lived in a cottage. It was struck by lightning. – The cottage … was struck by lightning.

    Jane made a seafood salad. Nobody likes it. – Nobody likes the salad … .

    Jack is an architect. He designed the Opera House. – Jack is the architect … .

    The woman didn’t apologize. Her cat bit me. – The woman … didn’t apologize.

    Madonna is a famous American singer. Her parents were born in Italy. – Madonna … is a famous American singer.

    The apartment is the biggest in the house. The lawyer lives there. – The apartment … is the biggest in the house.

We play tennis in a sports centre. It is very expensive. – The sports centre … is very expensive.

Ответы

1. which 2. whose 3. who 4. who 5. that 6. that 7. who 8. whose 9. whose 10. whom 11. that 12. who 13. that 14. who 15. that

whose (Его сестра, чье имя Лара, работает в библиотеке.)

    which/that (Ее последний фильм, который я совсем не понял, имел большой успех.)

    that (Дай мне что-нибудь для снятия боли.)

    where (Я работаю в том городе, где живет мой сын.)

    which/that (Мы покажем вам стихотворение, изменившее мою жизнь.)

    who (Врачи, требующие денег, бессовестны.)

    that/which (Здесь есть поблизости магазин, продающий молоко?)

    why (Это основная причина, почему я пришел к вам.)

    when (Я никогда не забуду свое детство, когда я был так счастлив.)

    who (Люди, проживающие в квартирах, не должны иметь животных.)

    which/that (Машина, которую он купил в прошлом месяце, фантастическая.)

    that (Это самый красивый водопад, который мы когда-либо видели!)

    The bakery which is near my house sells wonderful pies. (Булочная, расположенная у моего дома, продает прекрасные пирожки.)

    The cottage where they lived was struck by lightning. (Коттедж, в котором они жили, был поражен молнией.)

    Nobody likes the salad which Jane made. (Никому не нравится салат, который приготовила Джейн.)

    Jack is the architect who designed the Opera House. (Джек – архитектор, спроектировавший Оперный театр.)

    The woman whose cat bit me didn’t apologize. (Женщина, чья кошка укусила меня, не извинилась.)

    Madonna, whose parents were born in Italy, is a famous American singer. (Мадонна, чьи родители родились в Италии, является знаменитой американской певицей.)

    The apartment where the lawyer lives is the biggest in the house. (Квартира, в которой живет адвокат, самая большая в доме.)

The sports centre where we play tennis is very expensive. (Спортивный центр, в котором мы играем в теннис, очень дорогой.)

Ответы:

    neither (Мы спросили их обоих, но никто из них не знает его адрес.)

    either (Он жил в Милане и в Мадриде, но ему не понравился ни один из городов.)

    either – or (Она очень стройная. Думаю, она или спортсменка, или модель.)

    either – or (Анна никогда не работает целый день. Она работает или утром, или после обеда.)

    either (У него 2 машины, но мне не нравится ни одна из них.)

    both (Она не могла сделать свой выбор, ей нравились они оба.)

    either (Ты можешь поехать в Оксфорд или на автобусе, или на поезде.)

    Either (Вы будете рыбу или курицу? – Без разницы. Или то, или то подойдет.)

    (Вы будете яблочный или апельсиновый сок? – Ни то, ни другое, спасибо. Я не люблю сок.)

    (Вы будете салат или стейк? – И то, и другое. Я такой голодный.)

    either (Разве он не пользуется одним из телефонов?)

    neither – nor (Моя старая бабушка не могла ни читать, ни писать.)

    Neither (Никто из них не пригласил меня, поэтому я туда не ходил.)

    both (Тебе следует держать обе руки на руле.)

    either (Я не люблю фильмы ужасов, и мой муж тоже не любит.)

    Both (И у мамы, и у папы зеленые глаза.)

    neither (Я попросил двоих друзей помочь мне с тестом, но никто из них не знал ответ.)

    either (Ее платье было либо черным, либо коричневым.)

    either (Попроси Фреда или Линду купить немного молока.)

    neither – nor (Мы не можем встретиться ни сегодня, ни завтра. Я ужасно занят.)

Either, neither, both

Для того чтобы перейти к более подробному рассмотрению этой темы, изуч им переводы этих союзов:

neither ... nor - ни... ни;

either ... or - или... или, либо... либо;

both ... and - и... и, как... так и.

Теперь изучим каждое из этих сочетаний в отдельности.

Neither ... nor - ни... ни

Данный союз является отрицательным и служит для соединения однородных членов предложения. Чтобы его употребление было более понятным, изучите несколько примеров.

Neither Kate nor her friend answered the question (союз соединяет подлежащие) - Ни Катя, ни ее подруга не ответили на вопрос.

We brought neither books nor copy-books (союз соединяет дополнения) - Мы не принесли ни книг, ни тетрадей.

We mustn"t neither help, nor lend the money to John (союз соединяет сказуемые) - Мы не обязаны ни помогать, ни давать денег взаймы Джону.

We bought neither old nor new flat (союз соединяет определения) - Мы не купили ни старую, ни новую квартиру.

Обратите внимание на то, что союз neither ... nor соединяет любые члены предложения: это могут быть подлежащие, определения, дополнения, сказуемые и т.д.

Следует запомнить, что сочетание neither ... nor часто служит для соединения подлежащих, тогда сказуемое согласуется с ближайшим подлежащим. Но это правило обычно не соблюдается, и сказуемое ставится во множественном числе, как показано в примерах выше.

Рассмотрите это примечание на примере.

Neither my friends nor Kate want s to go to a party - Ни мои друзья, ни Катя не хотят идти на вечеринку (сказуемое согласуется с ближайшим подлежащим).

Neither my friends nor Kate want to go to a party - Ни мои друзья, ни Катя не хотят идти на вечеринку (сказуемое стоит во множественном числе - обычно употребляется этот вариант перевода).

Также необходимо обратить внимание на тот факт, что в английском предложении может быть только одно отрицание, а так как союз neither ... nor - отрицательный , сказуемое в предложении всегда должно быть утвердительным. Это видно из всех выше приведенных примеров.

Если neither

Изучите пример.

We neither sent the parcel nor the letter - Мы не отправили ни посылку, ни письмо.

Either ... or - или... или, либо... либо

Данный союз используется в утвердительных предложениях, соединяя однородные члены. В отличие от союза neither ... nor, either ... or , соединяя подлежащие, согласуется с ближайшим из них.

Чтобы употребление данного союза было более понятно, изучите несколько примеров.

Either our classmates, or your friend has complained to the teacher - Или наши одноклассники, или твой друг нажаловался учителю.

Если either не относится к подлежащему, то его можно ставить перед глаголом-сказуемым.

They will either build a restaurant or a shopping center in this district - Они построят либо ресторан, либо торговый центр в этом районе.

Если предложение отрицательное, то союз either ... or может выступать в роли союза neither ... nor .

Изучите пример.

We didn"t paint either ceiling or wall - Мы не покрасили ни потолок, ни стену.

Both ... and - и... и, как... так и

Данный союз используется в утвердительных предложениях и соединяет однородные члены предложения. Если союз соединяет подлежащие, то сказуемое необходимо употреблять во множественном числе.

Изучите несколько примеров.

Both John and that engineer refuse to work - И Джон, и тот инженер отказываются работать.

We saw both the university and the school - Мы видели как школу, так и университет.

1. Выберите из скобок подходящий вариант.

    We have asked them both but … (neither/both) of them knows his address.

    He has lived in Milan and Madrid but he didn’t like … (either/neither) of the cities much.

    She is very slim. I think she is … (either/neither) a sportsman … (or/nor) a model.

    Anna never works all day. She works … (either/neither) in the morning … (or/nor) after lunch.

    He has 2 cars, but I don’t like … (either/neither) of them.

    She couldn’t choose between them, she liked them … (both/either).

    You can take … (either/neither) a bus or a train to get to Oxford.

    Would you like fish or chicken? - It doesn’t matter. … (Either/Both) will do for me.

    Would you like apple juice or orange juice? - … (Either/Neither), thanks. I don’t like juice.

    Would you like some salad or some steak? - … (Either/Both). I’m so hungry.

    Doesn’t he use … (either/neither) of his phones?

    My old granny could … (either/neither) read … (or/nor) write.

    (Either/Neither) of them invited me, so I didn’t go there.

    You should keep … (either/both) hands on the steering wheel.

    I don’t like horror films, and my husband doesn’t like … (either/neither).

    (Either/Both) my mother and father have green eyes.

    I asked two friends to help me with the test, but … (either/neither) of them knew the answer.

    Her dress was … (either/both) black or brown.

    Please ask … (either/neither) Fred or Linda to buy some milk.

    We can meet … (either/neither) today … (or/nor) tomorrow. I am terribly busy.

Fill in the gaps and complete the sentences. Use either... or, neither... nor, both... and.

1. I drink ... coffee ... hot chocolate. 2. I didn"t like the new book. It was ... interesting ... useful. 3. I invited two friends, but ... Liz ... Jane could come to the . 4. Granny promised me a nice dessert. It will be ... a chocolate cake ... an apple pie. 5. Last year I visited ... London ... St Petersburg. 6. Alex will phone me ... at five o"clock ... at six o"clock. 7. No, thank you. I"ll have ... tea ... coffee.

8. - Did anybody come to see you last week?

Nobody did.... Julia... John was there.

9. - Have they arrived yet?

No, they haven’t. But I expect them… today… tomorrow.

10. Borrow some money from your friends.... Ann... Mary will help you.

RELATIVE CLAUSES

1 Underline any relative pronouns that can be left out in these sentences.

1 I think that my boss is the person who I admire most.

2 Harry, who was tired, went to bed very early.

3 Were taking the train that leaves at 6.00.

4 Have you seen the book that I left here on the desk?

5 The film which we liked most was the French one.

6 My radio, which isn’t very old, has suddenly stopped working.

7 The clothes which you left behind are at the reception desk.

8 The couple who met me at the station took me out to dinner.

9 Last week I ran into an old friend who I hadn’t seen for ages.

10 Don’t cook the meat that I put in the freezer - it’s for the dog.

2 Replace the relative pronouns in italics with that , where possible.

1 This is the magazine which I told you about.

... This is the magazine that I tild you about .............................

2 John’s flat, which is in the same block as mine, is much larger.

3 The girl whose bag I offered to carry turned out to be an old friend.

4 The policeman who arrested her had recognized her car.

5 I work with someone who knows you.

6 We don’t sell goods which have been damaged.

7 Brighton, which is on the south coast, is a popular holiday resort.

8 I don’t know anyone whose clothes would fit you.

9 There’s a cafe near here which serves very good meals.

10 People who park outside get given parking tickets.

3 Underline the most suitable word in each sentence.

1 My friend Jack, that / who / whose parents live in Glasgow, invited me to spend Christmas in Scotland.

2 Here’s the computer program that / whom / whose I told you about.

3 I don’t believe the story that / who / whom she told us.

4 Peter comes from Witney, that / who / which is near Oxford.

5 This is the gun with that / whom / which the murder was committed.

6 Have you received the parcel whom / whose / which we sent you?

7 Is this the person who / which / whose you asked me about?

8 That’s the girl that / who / whose brother sits next to me at school.

9 The meal, that / which / whose wasn’t very tasty, was quite expensive.

10 We didn’t enjoy the play that / who / whose we went to see.

4 Put one suitable word in each space, or leave the space blank where possible.

MURDER AT THE STATION by Lorraine Small Episode 5: Trouble on the 6.15 The story so far:

Jane Platt, (1) ….who... is travelling to London because of a mysterious letter, is the only person (2)............................ witnesses a murder at Victoria Station. The detective to (3)........................... she gives her statement then disappears. Jane goes to an office in Soho to answer the letter (4)................................. she had received. There she discovers that her uncle Gordon, (5)............................... lives in South America, has sent her a small box (6)............................ she is only to open if in trouble. Jane,(7)......................... parents have never mentioned an Uncle Gordon, is suspicious of the box, (8)........................... she gives to her friend Tony. They go to Scotland Yard and see Inspector Groves, (9)............................... has not heard of the Victoria Station murder, (10)....................... was not reported to the police. Jane gives Inspector Groves the murdered man"s ticket, (11)........................... she found beside his body. Then Jane and Tony decide to go to Redhill, (12)................................... was. The town (13)....................... the murdered man had come from. On the train they meet a man, (14).................................. face is somehow familiar to Jane, (15)......................... says he knows her Uncle Gordon …

5 Put a suitable relative pronoun in each space, or leave the space blank where possible.

1 My bike, ...wich............ I had left at the gate, had disappeared.

2 The shoes............................ I bought were the ones................................... I tried on first.

3 The bag in.........................the robbers put the money was found later.

4 The medicine.............................the doctor gave me had no effect at all.

5 Peter,................................... couldn’t see the screen, decided to change his seat.

6 I really liked that tea............................. you made me this morning.

7 What was the name of your friend.................................... tent we borrowed?

8 The flight......................................... Joe was leaving on was cancelled.

6 Make one sentence from each group of sentences, beginning as shown.

1 The hotel was full of guests. The hotel was miles from anywhere. The guests had gone there to admire the scenery.

The hotel, which. ..was miles from anywhere was full of guests who had gone there to admire the scenery......

2 I lent you a book. It was written by a friend of mine. She lives in France.

The book I...........................................................................................................

3 A woman’s handbag was stolen. A police officer was staying in the same hotel. The woman was interviewed by him.

The woman whose...........................................................................................

4 A goal was scored by a teenager. He had come on as substitute. This goal won the match.

The goal which......................................................................................................

5 I was sitting next to a boy in the exam. He told me the answers.

The boy I.......................................................................

6 My wallet contained over £100. It was found in the street by a schoolboy. He returned it.

My wallet,.............................................................................................................

7 My friend Albert has decided to buy a motorbike. His car was stolen last week. My friend Albert,..............................................................................

8 Carol is a vegetarian. I cooked a meal for her last week. She enjoyed it. Carol,......................................................................................................................

7 Make one new sentence from each pair of sentences. Begin as shown, and use the word given in capitals.

Brenda is a friend. I went on holiday with her.

Brenda is ...the friend who I went on holiday .................................

This is Mr Smith. His son Bill plays in our team.

This is Mr Smith.......................................................................................

WHOSE

Her book was published last year. It became a best seller.

Her book....................................................................................................

WHICH

This is the bank. We borrowed the money from it.

This is the bank from...............................................................................

WHICH

I told you about a person. She is at the door.

The person................................................................................................

Jack’s car had broken down. He had to take a bus.

Jack,...........................................................................................................

WHOSE

8 Make one sentence from each group of sentences, beginning as shown.

1 I got on a train. I wanted to go to a station. The train didn’t stop there.

The train I.. got on didn"t stop at the station I wanted to go to ......................

2 I read a book. You recommended a book to me. This was the book.

The book I........................................................................................................................

3 The ship hit an iceberg and sank. Warning messages had been sent to it. The ship ignored these.

The ship,............................................................................................................................

4 The postman realized I was on holiday. You had sent me a parcel. The postman left it next door.

The postman,....................................................................................................................

5 I used to own a dog. People came to the door. The dog never barked at them. The dog I...........................................................................................................................

6 I bought my bike from a woman. She lives in a house. You can see the house over there.

The woman I....................................................................................................................

7 We went to a beach on the first day of our holiday. It was covered in seaweed. This smelled a lot.

The beach we...................................................................................................................

8 My neighbours have three small children. The children make a lot of noise.

My neighbours never apologize.

My neighbours,................................................................................................................

9 I bought a new computer. It cost me a lot of money.

The new.............................................................................................................................

9 These sentences are all grammatically possible, but not appropriate in speech. Rewrite each sentence so that it ends with the preposition in italics.

1 Margaret is the girl with whom I went on holiday.

... Margaret is the girl I went on holiday ..........................

2 The golf club is the only club of which I am a member.

3 That’s the girl about whom we were talking.

4 It was a wonderful present, for which I was extremely grateful.

5 This is the school to which I used to go.

6 Is this the case in which we should put the wine glasses?

7 Can you move the chair on which you are sitting?

8 That’s the shop from which I got my shoes.

9 Is that the person next to whom you usually sit?

10 This is Bill, about whom you have heard so much.

Продолжаем отрабатывать условные (Conditional Sentences in the Future) и временные предложения (Adverbial Clauses of time in the Future) в будущем. Всегда начинаем с несложных упражнений, а именно:

Во-первых, надо понять и выучить назубок подчинительные союзы (слова-связки). Учить по списку – пустая затея; самый беспроигрышный вариант – отслеживать союзы в предложениях. Упражнения с союзами: ; уже написаны. Переводя английские условные и временные предложения необходимо уяснить разницу между

Во-вторых, надо “увидеть” в английских предложениях грамматическое правило образования придаточных предложений условия и времени в будущем. Для этого надо читать как можно больше английских предложений в данном грамматическом поле. Тогда новая, только что усвоенная грамматика будет узнаваема.

Разобравшись с союзами и освоив основное правило условных и временных придаточных в будущем, можно выходить на средний уровень (intermediate).

В следующих предложениях надо раскрыть скобки и поставить глаголы в нужном времени. Само собой разумеется, предложения надо перевести.

1. Before John (to start) for London he (to come) to my place to say good-bye.

2. You (to invite) Tom to our party when you (to see) him?

3. Your granny (to be amazed) when you (to see) the view.

4. I (to catch) the train if I (to take) a taxi?

5. You (not to go) until I (to know) the truth.

6. You (to phone) me as soon as you arrive in London?

7. If Ann (to look after) the luggage, I (to buy) the tickets.

8. What he (to do) if he (to fail) his exam?

9. You (to have) a bicycle of your own when you (to be) older.

10. If a beggar (to ask) you for money, you (to give) him any?

11. What you (to do) when you (to graduate from) your University?

12. Let’s go to the cafe when the concert (to be over).

13. I hope we (to see) before you (to leave).

14. You (to forgive) Tom if he (to apologize) to you?

15. Stay at home until your husband (to return). Give him the note as soon as he (to come).

16. What you (to do) if you (to want; to hire) a taxi?

17. If I (to meet) Mary today I (to speak) to her.

18. The child (not to improve) unless his elder brother (to set) him a good example.

19. You (must; to help) him if he (to be) in trouble.

20. Henry (to be busy) when we (to return) home?

21. I (not to go) to the party unless you (to come) with me.

22. You (can; to play) the piano if you (to like).

23. The boy (to complain) if I (to punish) him?

24. Don’t get off the bus until it (to stop).

25. You (can; to do) this work If he (to fail) you?

26. I (not to express) an opinion until I (to know) the facts.

27. If he (to make) another attempt, he (to succeed)?

28. The river (not to begin; to rise) until some rain (to fall).

29. I (to write) to you when I (to leave) England.

30. As soon as Henry (to spend) that money He (to try; to borrow) some more.

31. We (to go) to the country tomorrow if the weather (to be) fine?

32. The train (not can; to move) until the the snow (to fall).

33. If you (to take) more interest in the language you (to succeed).

34. Don’t leave the house until you (to wash) your face.

35. What you (to do) if your children (to behave) badly?

36. When John (to grow) a beard, even his closest friends (not to recognize) him.

37. You (to go) with us to the ZOO tomorrow if you (to be) a good boy.

38. You (to help) me if I (to need) you?

39. If you (to leave) the letter on the table, my sister (to post) it for you.

40. What you (to do) if you (not to share) your companion’s opinion?

Пример: Perhaps one day you will meet Britney Spears.
What would you do if you met Britney Spears?

  1. Perhaps one day a cat will follow you home.
    What would you do...
  2. Perhaps one day somebody will ask you to sing your favourite song.
    What would you do...
  3. Perhaps one day you will find a hidden treasure.
    What would you do...
  4. Perhaps one day somebody will throw an egg at you.
    What would you do...
  5. Perhaps one day your car will be stolen.
    What would you do...

Задание 2. Соедините части предложений.

1. I would buy the ring A. if it snows.
2. If I had taken my mother’s advice B. I would study French.
3. If you help me C. I wouldn’t have left the university.
4. We will go skiing D. if it was cheaper.
5. If I had a lot of free time E. I won’t be late for work.

Задание 3. Поставьте глагол в скобках в нужную форму.

  1. If you drive so fast, you………(crash).
  2. If I had had more time, I………(help) you.
  3. If I had a yacht, I………often………(go) sailing.
  4. I would travel a lot if I …………(have) a lot of money.

Задание 4. Из двух вариантов выберите один верный.

  1. If it rains/will rain , I will stay at home.
  2. If I had a lot of money, I buy/I would buy a big house.
  3. Jim would have entered the university if he had passed/has passed the exams.
  4. If I were/would be you, I would tell him everything.

Задание 5. Переведите на английский язык.

  1. На твоем месте я не стал бы покупать это платье.
  2. Я подвез бы тебя, если бы у меня была машина.
  3. Если бы ты не забыл зонтик, ты бы не простыл.
  4. Если бы вы работали усерднее в прошлом году, вы бы теперь хорошо знали английский язык.

Ответы с пояснениями

Задание 1.

Во всех предложениях данного задания описываются воображаемые (невероятные/маловероятные), а не реальные ситуации. В подобных случаях употребляется второй тип условных предложений. Во втором типе условных предложений в придаточной части (условии) употребляется Past Simple , а в главном предложении (следствии) употребляется форма сослагательного наклонения – would.

  1. What would you do if a cat followed you home?
  2. What would you do if somebody asked you to sing your favourite song?
  3. What would you do if you found a hidden treasure?
  4. What would you do if somebody threw an egg at you?
  5. What would you do if your car was/were stolen? (в придаточной части (условии) условных предложений допустимо использовать were вместо was )
Задание 2.
    D

    Смотрим на перевод: я бы купил кольцо... Это воображаемая ситуация, значит, необходимо употребить второй тип условных предложений – Past Simple в придаточной части (условии), would – в главном предложении (следствии). В первой части предложения употреблена форма сослагательного наклонения would, значит, из ответов ищем подходящий по смыслу вариант в форме Past Simple. Выбираем if it was/were cheaper и помним, что в придаточной части (условии) условных предложений допустимо использовать were вместо was .

    C

    Смотрим на перевод: если бы я послушал мамин совет... Смотрим на конструкцию – had taken (Past Perfect). Если в придаточной части (условии) употребляется Past Perfect, это указывает на третий тип условных предложений. В третьем типе в главном предложении употребляется конструкция would have (done) . Ищем среди ответов подходящий вариант по конструкции и по смыслу. Выбираем I wouldn’t have left the university.

    E

    Смотрим на перевод: если ты мне поможешь... Смотрим на конструкцию – If you help me (Present Simple) . Если в придаточной части (условии) употребляется Present Simple, это указывает на первый тип условных предложений. В первом типе в главном предложении употребляется время Future Simple. Ищем среди ответов подходящий вариант по конструкции и по смыслу. Выбираем I won’t be late for work.

    A

    Смотрим на перевод: мы пойдем кататься на лыжах... Смотрим на конструкцию – We will go skiing (Future Simple) . Если в главной части (следствии) употребляется Future Simple, это указывает на первый тип условных предложений. В первом типе в придаточной части употребляется Present Simple. Ищем среди ответов подходящий вариант по конструкции и по смыслу. Выбираем if it snows.

    B

    Смотрим на перевод: если бы у меня было много свободного времени... Это воображаемая ситуация, значит, необходимо употребить второй тип условных предложений – Past Simple в придаточной части (условии), would – в главном предложении (следствии). Смотрим на конструкцию – If I had a lot of free time (Past Simple) . Из ответов выбираем подходящий по смыслу и конструкции вариант. Выбираем I would study French.

Задание 3.
  1. will crash

    Переводим предложение: Если ты будешь вести так быстро, ты разобьешься. Это вполне реальное, осуществимое предположение, значит, это первый тип условных предложений. Далее смотрим на конструкцию – If you drive so fast (Present Simple). Если в придаточной части (условии) употребляется Present Simple, это опять-таки указывает на первый тип условных предложений. В первом типе в главном предложении употребляется время Future Simple – will crash .

  2. would have helped

    Переводим предложение: Если бы у меня было больше времени... Смотрим на конструкцию – had had more time (Past Perfect). Если в придаточной части (условии) употребляется Past Perfect, это указывает на третий тип условных предложений. В третьем типе в главном предложении употребляется конструкция would have (done) . Следовательно, правильная форма – would have helped.

  3. would often go

    Переводим предложение: Если бы у меня была яхта... Это воображаемая ситуация, значит, необходимо употребить второй тип условных предложений – Past Simple в придаточной части (условии), would – в главном предложении (следствии). В придаточной части употреблено Past Simple – if I had a yacht , что опять-таки подтверждает, что это второй тип условных предложений. Следовательно, правильная форма – would often go.

  4. had

    Переводим предложение: Я бы много путешествовал, если... Это воображаемая ситуация, значит, необходимо употребить второй тип условных предложений – Past Simple в придаточной части (условии), would – в главном предложении (следствии). Следовательно, правильная форма – had .

Задание 4.
  1. rains

    Смотрим на конструкцию в главном предложении – will stay (Future Simple) . Значит, в придаточном предложении выбираем Present Simple, так как это первый тип условных предложений (вполне реальное, осуществимое предположение).

  2. would

    Смотрим на конструкцию в придаточном пердложении – had a lot of money (Past Simple). Значит, в главном предложении выбираем would buy, так как это второй тип условных предложений (воображаемая ситуация).

  3. had passed

    Смотрим на конструкцию в главном предложении – would have entered. Она соответствует третьему типу условных предложений (предположение, относящиеся к прошедшему). В третьем типе в придаточной части употребляется Past Perfect – had passed.

  4. were

    Смотрим на конструкцию в главном предложении – would tell. Данная конструкция соответствует второму типу условных предложений, где в придаточной части употребляется Past Simple. Более того, в условной части видно сочетание – If I were you (если бы я был на вашем месте) .

Задание 5.
  1. If I were you, I wouldn’t buy this dress.

    Это воображаемая ситуация, поэтому используется второй тип условных предложений (Past Simple употребляется в условии, would – в следствии. Также необходимо обратить внимание на выражение If I were you (если бы я был на вашем месте).

  2. I would give you a lift if I had a car.

    Это воображаемая ситуация, поэтому используется второй тип условных предложений (Past Simple употребляется в условии, would – в следствии).

  3. If you hadn’t forgotten the umbrella, you wouldn’t have caught a cold.

    Это условное предложение третьего типа, в котором выражается предположение, относящееся к прошедшему и являющееся невыполнимым. В придаточном предложении (условии) употребляется Past Perfect, а в следствии – would have (done).

  4. If you had worked harder last year, you would know English well now.

    Это условное предложение, образованное из элементов второго и третьего типов. Иногда условие может относиться к прошедшему, а следствие к настоящему/будущему или наоборот. В данном предложении условие относится к прошедшему, поэтому мы употребляем Past Perfect (had worked) . В то же время главное предложение относится к настоящему, поэтому мы употребляем would know.

First Conditional — важная тема в английской грамматике. Условные предложения 1 типа употребляются очень часто. Поэтому Вам просто необходимо хорошенько отработать данную тему. Следующие 12 conditionals упражнения окажутся Вам, несомненно, полезными.

Давайте немного вспомним теорию!

I тип условных предложений

Употребление

Придаточное пр.

Главное пр.

Эти предложения выражают вполне реальные, осуществимые предположения, относящиеся к будущему или настоящему времени.

Present Simple, Present Continuous, Present Perfect

Future Simple, can, may, might, must, should, Imperative

If the weather is nice, we’ll go for a walk. – Если погода будет хорошая, мы пойдём на прогулку.

If you have taken the books, you can start working on your article.

If you see Greg, ask him to ring me up.

Если вы увидите Грега, попросите его позвонить мне по

телефону

Как видите, употребление – не самая сложная тема. Несколько хороших упражнений – и Вы овладеете ей в совершенстве. Итак, переходим к conditionals упражнениям.

First Conditional Exercises.

Упражнение 1. Put the verbs in the brackets into the Present Indefinite or the Future Indefinite Tense.

  1. If Peter __________ (come) to my place, we__________ (go) to play in the yard.
  2. If Peter__________ (not come) to my place, I __________ (watch) TV.
  3. If Frank’s parents__________ (have) their holidays in summer, they __________ (go) to the seaside.
  4. If they __________ (have) their holidays in winter, they __________ (stay) at home.
  5. If the fog _______ (thicken), Harold _______ (put up) the tent for the night.
  6. When I _______ (finish) my work, I_______ (go) to the cinema.
  7. We_______ (buy) this book as soon as our mother_______ (give) us some money.
  8. When we _______ (come) to your place you_______ (show) us your present.
  9. I_______ (return) you your ring when you_______ (ask) me.
  10. I_______ (wait) for my friend until he_______ (come) from the shop.
  11. My father_______ (start) writing before the sun _______ (rise).
  12. As soon as you _______ (finish) your study I_______ (present) you with a new flat.

Упражнение 2. Put the verb in the brackets in the correct tense to form the First Conditional.

Maria is a girl from your country. She is studying English and she"d like to visit an English-speaking country.

If Maria (go) abroad, she (go) to England or America. She (visit) London if she (go) to England. If she (stay) in London, she (spend) much money. She (not be able) to stay for long if she (spend) all her money. If her holiday (be) very short, she (not practice) her English. It (be) a pity if she (not try) to speak English. 

Упражнение 3. Make up conditional 1 sentences with if-clauses.

Example: Molly leave now / catch the bus .

If Molly leaves now, she’ll catch the bus.

  1. stay in bed / feel better
  2. work hard / get a job
  3. go shopping / spend much money
  4. ride a bike / get there quickly —
  5. eat carrots/see well in the dark .
  6. come now/go out together

Упражнение 4. Connect the sentences with when or if to form the first conditional.

Jack will come. We shall play chess. - When Jack comes, we shall play chess.

  1. All the pupils will come to school tomorrow. We shall write a test then.
  2. I’ll meet Ann after school. I’ll give her my album.
  3. You’ll not do your homework. The teacher will be angry.
  4. Mike won’t come today. We’ll play football without him.
  5. I’ll finish school with good marks. My father will take me to the seaside. .
  6. My school record may not be very good. Mom will be very upset.

Упражнение 5. Continue the chain stories. Use conditional 1.

If Brian has a lot of money, he’ll buy a bike.

If he buys a bike, he’ll ...

If he rides it ...

If you don’t do well at school, you’ll become a bad pupil.

If you become a bad pupil, you’ll stay ...

Упражнение 6. Study the list of prizes and speak for Nick and Tom, using conditional 1.

When Nick has breakfast at Tom’s house, he sees a packet of cornflakes on the table. On the back of it he sees this paper.

ANSWER AND WIN ONE OF THESE WONDERFUL PRIZES!

1st prize - a holiday in New York,

2nd prize - a motor-bike.

3rd-5th prize - a tent.

6th-12th prize - a cassette-recorder.

13th-20th prize - a camera.

21st-36th prize - an alarm-clock.

37th-50th prize - a book of flowers of Britain.

51st-99th prize - a T-shirt with Big Ben on it.

After reading it Tom has sent the answers.

a) Nick says to Tom:

  1. If you win the first prize, you’ll get a holiday in New York.
  2. If you win the second prize, you’ll get ... .
  3. If you win the third prize, you’ll ...
  4. If you win ...
  5. If ...
  6. If ...
  7. If ...
  8. If ...
  1. If I win a holiday in New York, I’ll come and visit you.
  2. If I win …
  3. If I …

Упражнение 7. Make conditional sentences.

  1. I’ll buy a colour film and take a lot of pictures if …
  2. I’ll have a party and we can dance to music if …
  3. I’ll go camping in the Lake District if …
  4. Molly’ll learn a lot of things if…
  5. I shan’t sit with you at the same desk unless…
  6. I’ll send her a letter as soon as …
  7. If he does his homework every day he …
  8. If he comes in the afternoon we …
  9. If you live in a big city what …?
  10. If Milly gives me her address, I …
  11. If you don’t stop talking, the teacher …

Упражнение 8. Answer the questions in conditional 1.

What will you do

  • if it rains on Sunday?
  • if your friends don’t play with you?
  • if your TV doesn’t work this evening?
  • if you lose your school record-book?
  • when the lessons are over?
  • when your holiday comes?
  • when your friend comes to see you tonight?
  • when you finish your homework?

Упражнение 9. Imagine that you are eighteen and you have finished school. What will you do then? Develop the following situation. Begin like this.

When I’m eighteen, I think I’ll I don’t think I’ll ..., but if , I’ll try

Упражнение 10. Join two sentences into one using if.

  1. It will rain today. We shall not go for a walk.
  2. Don’t move. You’ll fall down.
  3. The wind will change. There will be snow.
  4. I’ll be careful. I will not break the cups.
  5. You have free time now. Come for a walk with me.
  6. I’ll go hiking in summer. I’ll see a lot of interesting things.
  7. He’ll go shopping. He’ll buy some exercise-books for me.

Упражнение 11. Complete the sentences.

  1. Your Dad will get angry if you ... .
  2. My Mum will be happy if I ... .
  3. My sister will shout at me if I ...
  4. The teacher will not be happy if we ...
  5. You will do well at school if you ...

Упражнение 12. Write answers to the questions.

  1. What will you do if you jump into the river and see a crocodile there?
  2. What will your mother do if you break her favourite vase?
  3. What will the teacher do if you don’t do what she asks you to do?
  4. What will your friends do if you call them bad names?
  5. What will you do if you loose your school record- book? .

Ну вот и все на сегодня по теме условные предложения 1 типа. I hope you find these first conditional exercises useful. Сonditionals упражнения позволят Вам почувствовать уверенность в своем английском!